گردشگریـ

توسعه جوامع محلی

گردشگریـ

توسعه جوامع محلی

موقعیت جغرافیایی

شهر گتوند در شمال خوزستان بین 31درجه و 56دقیقه تا 32 درجه و 26 دقیقه عرض شمالی (از خط استوا) و بین48 درجه و 37دقیقه تا49 درجه و 4 دقیقه طول شرقی(از نصف النهار گرینویج) واقع شده است. این شهر از شمال به بخش سردشت دزفول و دنبال کوههای زاگرس،از مغرب به بخش مرکزی دزفول،از جنوب به شهرستان شوشتر و سرزمین جلگه ای شعیبیه و دیمچه و از مشرق به شهرستان مسجدسلیمان و شهر لالی محدود می باشد.

 

راهنمای سفر به گتوند:

 

راههاهی رسیدن به گتوند

 

از تهران تا گتوند را می‌توان از سه طریق هوایی، جاده‌ای و ریلی طی کرد.

 

مسیر هوایی: اگر قصد سفر به گتوند از طریق مسیر هوایی را دارید می‌توانید مستقیم از تهران به سمت اهواز پرواز کنید. با هواپیما یک ساعته به اهواز می‌رسید. فاصله اهواز تا گتوند تنها 130 کیلومتر است و باید این فاصله را به صورت زمینی طی کنید.

مسیر ریلی: مسیر ریلی تهران به گتوند گزینه دیگری برای سفر به این شهرستان است. روزانه دو قطار از تهران به سمت خوزستان حرکت می‌کند.و باید در اندیمشک پیاده شوید و با سواری ها به سمت شوشتر حرکت کرد و بین راه  سه راهی گتوند پیاده شد.یا با همان قطار با کمی تاخیر به شوشتر حرکت می کند و از انجا و با ماشین های گتوند به مقصد رسید.

مسیر جاده‌ای: اگر مسیر زمینی را برای سفر به گتوند را  انتخاب کرده‌اید، در سفر جاده‌ای از تهران به گتوند مناظر زیبایی را شاهد خواهید بود و از استان‌های قم، مرکزی، لرستان هم در طول مسیر عبور می‌کنید. روزانه تعداد زیادی اتوبوس از ترمینال جنوب تهران به سمت خوزستان در تردد هستند و تقریبا همه تعاونی‌ها و شرکت‌ها حمل و نقل مسافر در این مسیر فعال هستند. و شما باید بلیط اتوبوسهای شوشتر بگیرید،  مدت زمان سفر با اتوبوس از تهران تا شوشتر حدود 14 ساعت است.

 

برای سفر به گتوند و شناخت آن از ورودی به یک فلکه بر می خوریم به اسم غدیر بعداز صد متر به پارک گلستان می رسیم که با توجه به امکانات خود می تواند یک استراحتگاه خوب برای خانواده و اگر کودک همراه داشته باشید می توانند با وسایل که در آنجا موجود هست مثل تاب و سرسره مشغول شوند. در کنار آن آرامگاه دکتر قیصر امین پور و می توان به آنجا هم سر زده و از آن شاعر فرهیخته یک قرائت فاتحه هم داشت.

بعداز دو کیلومتر حرکت به وردی شهر که می رسیم،و به تپه باستانی چغا می رسیم، که این تپه کاوش های مختصری انجام شده صحبت از قدمت چندین هزار ساله می شود. و هنوز کاوشهایی کاملی انجام نشده  و گتوند در گمنامی خود مانده است.

در گتوند برای تهیه تربار خود می توانید،به خیابان اصلی یعنی استقلال رفته و به بازارچه معروف به بازار عرب ها تربار خود را تهیه کنید. با توجه به رودخانه کارون که در حاشیه گتوند است، از ساحل خوبی برخوردار است،و مردم برای اتراق و یک آب تنی در رود کارون به نزدیکی سد تنظیمی گتوند رفته و تا پاسی از شب در آنجا می مانند و از هوای خنک لذت می برند. منطقه کیارس با کوه های زیبا و دره هایی ( دره انار و پل پرزین)بسیار خنک و سرسبز که مردم از روستاها و شهرهای اطراف برای فرار از گرمای طاقت فرسا تابستان به آنجا می روند و روز خود را به شب سر می برند.

 

کمپ شب مانی در گتوند:

 

در کنار کوه های زیبا و بلند خود امام زاده محمدبن زید  مثل نگینی بر دامن آن کوهها  چشم آدم را می گیرد. برای یک کمپ و شب مانی دارای امکانات خوبی برخوردار است.و صبح با طلوع خورشید می توانید،با لای کوه رفته و ریه های خود را پر از اکسیژن پاک کرد. و از بالای کوه دشت زیبا و سرسبز عقیلی با زمینهای حاصل خیز و پر برکت که با توجه به موقعیت مردم به کشاورزی و پرورش اسب مشغول بکار هستند،نظاره کرد.


persianvisit.com
احسان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی