گردشگریـ

توسعه جوامع محلی

گردشگریـ

توسعه جوامع محلی

مشخصات جغرافیایی:

شهر آبادان مرکز شهرستان بین 30 درجه و 22 دقیقه و 30 ثانیه عرض شمالی و 48 درجه و 12 دقیقه و 30 ثانیه درازای خاوری از نصف اللنهار گرینویچ قرار گرفته و بلندی آن از سطح دریا 2 متر است.اروند رود و کارون مهم ترین رودهای منطقه و ایران محسوب می شوند. آبادان به شکل جزیره ای در کنار خلیج فارس قرار گرفته و آب و هوای آن گرم و مرطوب است.

وجه تسمیه و پیشینه تاریخی:

بندر آبادان در قدیم «عبادان» و چندی نیز «جزیره الخضر» نامیده می شد. برخی از جغرافی نگاران عبادان را به عبادین حصین حبطی که در زمان حجاج و خلافت عبدالملک اموی حاکم آن بوده است، منسوب می کنند. برخی دیگر علت انتخاب عبادان را وجود خانقاه عابدان و زاهدان در نزدیکی آن دانسته ومی گویند ریشه آن عباد به معنای بسیار عبادت کننده می باشد.

اگفته ابن حوقل نیز گواه براین معنی است که پاسبانان در آبادان، دزدان دریا را از دزدی باز می داشته و دهانه دجله و دریا را می پاییدند. بدون تردید نام ایرانی «آبادان» از کلمه «آباد» گرفته شده است. زیرا پس از احداث پالایشگاه در آن رو به عمران و آبادی گذاشت و آبادان نامیده شد.

راهنمای سفر به بندر آبادان

آبادان از آن شهرهایی است که حتی اسمش هم خاطره‌انگیز است. برای آنها که سال‌‌های قبل از انقلاب را خوب به خاطر دارند، نام آبادان با اجناس خارجی و شکل متفاوتی از زندگی گره خورده.

اما این شکوه چندان دوام نیاورد، چرا که با حمله عراق به ایران در سال 1359 این شهر در جنوب غربی استان خوزستان زودتر و بیشتر از همه تبعات جنگ را دید و بسیاری از ساکنانش مجبور مهاجرت از این شهر باشکوه و زیبا شدند. آوازه آبادان اما سال‌ها قبل‌تر در تمام ایران پیچیده‌بود. بعد از کشف نفت در مسجد سلیمان شرکت‌های خارجی استخراج نفت در این بندر ساکن شدند و آبادان دروازه ورود بسیاری چیزها به ایران شد.

 با وجود زخم‌هایی که هنوز از جنگ بر تن آبادان مانده، اما این بندر هنور هم زیبا و دیدنی است. به خصوص در ماه‌های آخر سال که سرما بیشتر شهرهای کشور را فرا گرفته، وقت سفر به این شهر است. می‌توانید برای گشت و گذار در شهر برای یک سفر و گشت و گذار در آبادان دو روز وقت بگذارید. سفر به شبه جزیره‌ای که از جنوب به خلیج فارس، از غرب به اروندرود، شرق رودخانه کارون و از شمال شرقی رود بهمنشیر می‌رسد.

راههای رسیدن به آبادان چطور برسیم؟

از تهران تا آبادان را می‌توان از سه طریق هوایی، جاده‌ای و ریلی طی کرد.

مسیر هوایی: 

مسیر ریلی: 

مسیر جاده‌ای: 

اسکان در آبادان، کجا بمانیم؟

جنوبی‌ها اصطلاحی دارند که می‌گویند مهمان در شهر ما بیرون نمی‌ماند. پس در سفر به آبادان نباید نگران کمبود هتل و محل استراحت باشید. هتل‌ها شهر آبادان بیشتر در دو منطقه بریم و خیابان امیری متمرکز هستند که هر دو منطقه به بازار مرکزی شهر، ایستگاه راه‌آهن، اسکله کشتیرانی و همچنین فرودگاه آبادان نزدیک است. در ایام نوروز هم معمولا کمپ‌ها و اقامتگاه‌های ویژه‌ای برای مهمانان نوروزی در نظر گرفته می‌شود. در شهر آبادان هم می‌توان هتل مجهز و با هزینه بالا پیدا کرد و هم می‌توان از مهمانپذیرهای ارزان‌قیمت استفاده کرد.

گشت و گذار در آبادان، کجا بگردیم؟

بی شک اکثر مردم وقتی فکر آبادان می کنند. فکر بازار و خرید می کنند و فکر به جاذبه های این شهر نمی کنند از جمله جاذبه های گردشگری:بریم: معماری قدیم آبادان را می‌توانید در محله بریم تماشا کنید.

پالایشگاه نفت:یادمان پرچم: سید عباس : مسجد رنگونی‌ها: بازار آبادان،دبستان مهرگان، سینما نفت،بوارده،موزه آبادان،کلیسای ارامنه،ساحل خلیج فارس،

گشت گذار در بیرون آبادان از دست ندهید.


گورستان ارامنه: قدمگاه حضرت خضر: 


غذاهای آبادان ،چه بخوریم؟

فلافل را در ساندویجی‌های اطراف بازار به راحتی می‌توانید پیدا کنید. (سمبوسه نیز مانند فلافل طرفداران فراوانی دارد که دارای طعم تند فلفل و با سیب زمینی و سبزیجات معطر و در نان نیم پز پیچیده و در روغن مایع سرخ می شود) ته لنجی ها

خرید از آبادان و چه بخریم؟

آبادان سوغاتی متفاوتی دارد، از صنایع دستی گرفته تا خوراکی که برای یادگاری هم که شده یکی از آنها بخرید.  

خرما: ماهی و میگو:ادویه:  حصیربافی: اجناس خارجی: برای خرید اجناس خارجی باید به بازار ته‌لنجی، کویتی و مرکزی سر بزنید. در اینجا می‌توانید اجناس خارجی را با قیمت‌های مناسب بخرید. پتوهای مسافرتی،انواع شکلات و شربت، لوازم آرایشی و عطر، ماشین (خودروها فقط جهت تردد در شهر مناسبند زیرا بیشتر از 50 کیلومتر نمی توانند از شهر دور شوند مگر با گرفتن مرخصی از منطقه آزاد آن هم سالی 45 روز) بازار کویتی که در خیابان امیری پیاده می روند. بیشتر لباس و کفش و عطر را می‌توانید از این بازارها تهیه کنید

احسان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی